Entre pardals i
trons ha aconseguit per segona vegada a Verkami, a través de les xarxes socials
i internet, reunir el capital suficient per fer possible un segon volum del que
ha de ser —i serà—, la primera enciclopèdia paremiològica del cos humà mundial!
I els seus seguidors novament s’hauran bolcat delerosos amb l’esperança que
primer amb els ulls i ara amb el cap, en Víctor vagi elaborant una col·lecció
única de refranys, dites i altres parèmies que guarniran la nostra llengua d’un
recurs lèxic òbviament molt enriquidor.
A les nostres
escoles, cada vegada més, se’ns demana als mestres que fem més competents lingüísticament
els nostres alumnes, però tenim serioses dificultats perquè aquests alumnes
siguin capaços d’expressar amb claredat, oralment o bé per escrit, pensaments, idees,
exposicions, arguments, etc. I segur que una de les raons poc reconegudes és el
model lingüístic del mestre. Sovint s’insisteix i ens queixem que les qüestions
purament formals són pobres i potser és cert: la lletra, l’ortografia, la
gramàtica, la presentació... perquè sabem què dir; però i el lèxic? I les
frases fetes o els refranys, on són? Potser el nostre lèxic és pobre i no ho
reconeixem. I no sabem jugar prou amb les paraules i tampoc gaudim prou de la riquesa
de la llengua. No
ens adonem que la llengua descriu, que les paraules descriuen, que les
parèmies, de fet, són jocs de paraules més antics que l’anar a peu, que no
només descriuen sinó que són jocs de paraules que van plens de saviesa anònima,
acumulada de generació en generació, que ensenyen i expliquen i van més enllà
de la descripció.
L’ensenyament és
paradigmàtic i constantment s’ha de redefinir perquè el món és canviant i
evoluciona. I allò que és un mètode o un procés vàlid per arribar a
l’adquisició d’un aprenentatge, després evoluciona, varia o es modifica. I allò
que li passa al coneixement, també li passa a la llengua. I com que tan
la llengua com el coneixement són acumulatius, hem de preservar, sigui com
sigui, la riquesa de la llengua i la manera de veure el món que ens donen les
parèmies.
Sens dubte, Amb cara i ulls. Dites i refranys sobre
l'ull i En cap cap cap han de ser
dos llibres que iniciïn l’aflorament d’aquest immens saber paremiològic que en
Víctor Pàmies ha anat recopilant, classificant, ordenant, amb rigorositat
pacient i fins i tot rigorositat fabriana, gosaria dir.
Així mateix aquesta
feina ha estat carregada d’amor i tendresa envers la llengua catalana, ha
reunit l’entusiasme i el coratge dels qui no esperen res a canvi; aquesta feina
que en Pàmies ha fet, de fet, és un enorme poema, que fa més de quinze anys que
va fent i que no té fi. I si em permeteu, en aquestes ratlles que en Víctor
m’ha cedit en el seu llibre, voldria biografiar-lo una miqueta perquè entengueu
què hi ha al seu darrere, segons el meu punt de vista i quina és la suma de
característiques que l’han fet el que és (espero que em perdonis aquesta
gosadia, amic!)
En Víctor i jo
tenim amistat des de fa més de 30 anys. Tots dos som de Barcelona i tots dos anàvem
a l’Escola Pia del carrer Balmes. Ell vivia al carrer Marià Cubí, entre Balmes
i Via Augusta i jo a la
plaça Gal ·la
Placídia. Ell , del barri de Sant Gervasi i jo, de la vila de
Gràcia. La nostra amistat ve de lluny, de la segona meitat dels setanta; la vam
anar edificant en una de les entrades de la millor estació de metro de
Barcelona, l’estació de Gràcia dels FFCC. Aquesta estació té dues entrades, una
per Gràcia, al davant mateix dels enyorats Cavallitos
del Caspolino i, l’altra, per Sant Gervasi, a la Via Augusta , just al
començament del carrer Marià Cubí i a sota de l’edifici Mercuri. Al costat
d’aquest accés hi ha un quadrat de quatre metres quadrats, ideal per seure, de
marbre blanc, al mig del qual hi ha una estàtua d’en Subirats molt curiosa que,
si mai passeu per allà, paga la pena aturar-s’hi i observar-la des de diferents
angles. Doncs bé, aquest quadrat va ser el nostre punt de trobada durant molts
anys: li dèiem el Quadrat Blanc.
Aquest era un lloc de pas, de gent que entra i surt del metro, de gent que fa
servir aquest accés per canviar de barri, de Sant Gervasi a Gràcia i a la
inversa, de gent que va Via Augusta amunt o avall. Alguna vegada, fins i tot,
ens havíem escapat a prendre alguna cosa al Mirasol, un bar amb magnífiques
vistes sobre la Gal·la
Placídia. Les converses que teníem ell i jo en aquestes edats
d’amistats molt fidels podien abastar des de la música al temps lliure (tots
dos vam ser monitors d’esplai a la parròquia de Vedruna, a Sant Gervasi de
Cassoles), parlàvem de les nostres famílies i també de política, i de l’estat
de la llengua catalana i, per descomptat, de la força de la llengua castellana.
Mai teníem temps d’acabar les converses i sempre havíem de fer un últim
cigarret amb un intent d’evitar el seu final (a dia d’avui, tots dos fa molts
anys que hem deixat de fumar). Anàvem elaborant i compartint, sense adonar-nos-en,
un substrat molt sensible al voltant de la llengua catalana.
Més endavant, en
Víctor es va treure a poc a poc i amb bona lletra la carrera de Filologia Catalana,
tot treballant a l’administració. I aquí, en Víctor es va començar a manifestar
amb tota la seva esplendorositat: En Víctor, un treballador de cap a peus,
‘formigueta’ defensor de causes aparentment perdudes, va practicar la poesia,
lloada en el seu moment pel desaparegut crític Isidor Cònsul. Però aquesta és
una faceta poc coneguda d’ell i que potser un dia la reprendrà de nou.
I en aquest temps
va irrompre al món la informàtica i amb ella, aquells prehistòrics programes de
classificació “dBase” i en Víctor s’hi va començar a interessar i suposo que
allà va començar a desenvolupar les seves habilitats classificatòries.
En Víctor va
començar a mitjans noranta a recollir i classificar tot allò li venia a les
mans: dels contes, de llibres de text, de novel·les, d’allà on fos recollia
refranys, dites, locucions i altres parèmies. No us ho creureu, però era
extraordinària aquella manera seva de treballar, classificar, ordenar, tot
emprant els sistemes de classificació que li permetien els programes informàtics
del moment.
Vaig tenir
l’oportunitat d’ajudar-lo tot buidant totes les parèmies, sempre segons les
seves pautes, dels cinc volums del Costumari
català d’en Joan Amades. Recordo que en vaig extraure vora 4.800 parèmies!
Una altra de les feines més boniques que recordo va ser recollir totes aquelles
dites que la meva padrina, la Rosita Hostench , mestra de les Dames Negres, havia
anat recollint del Calendari del pagès
des dels anys 50 fins a la seva mort. En aquest entusiasme em va encoratjar per
a fer un intent d’apropar-nos al món de les dites relacionades amb el vi i tota
la cultura vitivinícola, però no vaig ser capaç de seguir en Víctor, en sabia massa,
i havia de volar sol.
En Víctor és una
suma de coneixements informàtics, poètics, d’amor per la nostra llengua, és un
home rigorós, metòdic, optimista, home d’un ciència lingüística única, d’idees
preclares que ha elaborat una petita meravella amb l’objectiu de fer més bella
la nostra llengua, ens ha donat una eina perquè no oblidem la seva riquesa i
amb la gràcia inversemblant d’elaborar una enciclopèdia de les parts del nostre
cos amb parèmies.
I és que en cap
cap cap el que cap en el cap d’en Víctor.
Joan Vilaseca i
Canals
Alella, 28 de
febrer de 2011
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada